مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» رکود بازار گل با افزایش 300 درصدی قیمت مصنوعات گل

ایرانیان از دیرباز تا کنون به گل و گیاه علاقه زیادی داشتند به طوری که در حیاط خانه آنها حداقل یک گل وجود داشت و در تزئینات باغ های ایرانی نیز نقش مهمی دارد، با توجه به شرایط کنونی اقتصاد این کالای مصرفی که لوکس محسوب می‌شود از سبد خانوار حذف شده است. بنا به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه و تزئینی مردم اکنون تنها در مناسبت‌هایی مانند روز مادر و پدر، جشن‌ها، مجالس عروسی و ترحیم خریداری می‌کنند. وی معتقدست در یک ساله اخیر قیمت شاخه های گل افزایشی نداشته و تنها مصنوعات گل 300 درصد افزایش داشته است این موضوع باعث بالا رفتن قیمت گل شده است، با توجه به این که بیشتر این مصنوعات از خارج وارد می‌شود و در بازار با ارز آزاد خریداری می‌شود.

 

 

 اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه و تزئینی گفت: این اتحادیه فعالیت خود را در سال 1335 آغاز کرد و اکنون در سطح شهر تهران بیش از یک هزار و 500 نفر فروشنده گل و گیاه داریم؛ تعدادی از این فروشندگان تولیدکننده هستند و حتی باغ دارند. وی افزود: هم اکنون بازار گل به دلیل وضعیت اقتصادی مردم با رکود روبرو شده است به طوری که از سبد کالاهای خانوار حذف شده است؛ مردم بیشتر به فکر تأمین ارزاق عمومی هستند. کار ما لوکس تلقی می‌شود به این دلیل افرادی که وضع مالی خوبی دارند بیشتر گل می‌خرند سایر افراد نیز به مناسبت‌های مختلف مانند روز مادر، روز پدر، جشن‌ها و مجلس عروسی خریداری می‌کنند.

 شاهرخی تصریح کرد: گل و گیاه محصولات بسیار حساسی هستند که در مدت محدودی پس از تولید باید به فروش برسند پس نگهداری از آن‌ها بسیار دشوار و حساس است و زود خراب می‌شود. قیمت محصولات کشاورزی با صنعتی فرق دارد، کشاورزی عرضه و تقاضاست و قابل احتکار و نگهداری طولانی مدت نیست.

 ثابت بودن قیمت شاخه های گل

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه و تزئینی بیان کرد: قیمت شاخه های گل هیچ تغییری نکرده است بلکه مصنوعات فروش گل از سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داشته است به طوری که اسفنج گل از کارتنی 35 هزار تومان به 150 هزار تومان، روبان گل از 4 هزار تومان به 15 هزار تومان، زرورق از 15 هزار تومان به 70 هزار تومان افزایش یافته است. همچنین میزان دستمزد کارگران، هزینه‌های آب، برق و گاز بالا رفته است.

 وارداتی بودن مصنوعات گل

وی افزود: اسفنج گل، وارداتی است و با نرخ آزاد از بازار تهیه می‌شود نوسانات ارز باعث شده تا فروشندگان برای خرید مصنوعات گل با مشکل روبرو شوند در داخل کشور تنها اسفنج‌هایی تولید می‌شود که برای گل های مصنوعی قابل استفاده است به این دلیل مجبور هستیم از سایر کشورها وارد کنیم. البته به تازگی یک کارخانه قرار است اسفنج هایی را تولید کند که قابل استفاده برای گل های طبیعی باشد. شاهرخی اظهار کرد: حدود 20 درصد از مغازه‌های گل فروشی به دلیل رکود بازار و کاهش خرید مردم مجبور شدند به سراغ شغل‌های دیگر بروند.

 صادرات گل های ریشه ای به کشورهای همسایه

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه و تزئینی تصریح کرد: هم اکنون صادرات گل های ریشه ای به کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، افغانستان و امارات انجام می‌شود. وی افزود: با توجه به قیمت مناسب گل می‌توان آن را به افراد هدیه داد.

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده