مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی کتاب: نگهداری و پرورش گل‌های آپارتمانی

مشخصات کتاب:
‏عنوان کتاب: پرورش و نگهداری گل‌های آپارتمانی
مولفان: کاظم کیانی، هادی برهان، علی نعمت‌زاده.
‏مشخصات نشر:  تبریز: آذربیان، ‏‫‬‏۱۳۹۴.
‏مشخصات ظاهری: ‏‫[۳۱۷] ص.‬: مصور (رنگی).
‏شابک: ‏‫۳۰۰۰۰۰ ریال‬‏‫: ‏‫‬‮‭978-600-94462-5-4‬‬
‏موضوع: گیاهان آپارتمانی
‏رده بندی کنگره: ‏‫‬‭SB۴۱۹‏‫‬‮‭/ک۹۳پ۴ ۱۳۹۴
‏رده بندی دیویی: ‏‫‬‮‭۶۳۵/۹۶۵۳
‏شماره کتابشناسی ملی: ۳۵۴۸۶۲۲
 
توضیحات تکمیلی:  
نخستین چاپ کتاب «نگهداری و پرورش گلهای آپارتمانی» از سوی انتشارات آذربیان منتشر شده است. در این کتاب 170 نوع گیاه آپارتمانی و شرایط نگهداری آن‌ها معرفی شده است.
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نخستین چاپ از کتاب «نگهداری و پرورش گل‌های آپارتمانی» نوشته مشترک کاظم کیانی، هادی برهان و علی نعمت‌زاده از سوی انتشارات «آذربیان» به بازار نشر عرضه شده است. 
 
در پیشگفتار کتاب در تعریف گل‌‌های آپارتمانی آمده است: «گیاه آپارتمانی گیاهی است که قابلیت رشد در مکان‌های سرپوشیده مانند داخل منازل،‌ ادارات و غیره را داشته باشد و معمولا برای اهداف تزئینی،  اثرات مثبت روانی و یا دلایل بهداشتی از جمله به‌عنوان تصفیه هوای داخل ساختمان پرورش داده می‌شوند.»
 

 
در بخش دیگری از پیشگفتار کتاب نکاتی درباره آبیاری، نور،‌ مخلوط خاک،‌ دما، رطوبت،‌ کود و مبارزه با آفات به‌عنوان مهم‌ترین نکات مراقبتی از گیاهان آپارتمانی بیان شده است.
 
در نخستین صفحات کتاب به نکات مهمی که هنگام خرید گل‌های آپارتمانی باید به آنها توجه شود اشاره شده است. در این صفحات به خوانندگان توصیه شده است که درجه مهارت خود را در پرورش گیاهان مختلف ارزیابی کنید،‌ شرایط نور و درجه حرارت و رطوبت محل زندگی خود را به‌خاطر بسپارید و فضای آپارتمان خود را مدنظر داشته باشید. نویسندگان کتاب همچنین به مبتدیان توصیه می‌کنند بهتر است گیاهان کم توقع،‌ ارزان،‌ سریع‌‌الرشد و قابل تکثیر را انتخاب کنند.
 
«آرالیا»، «آزالیا»، «آگلونما»، «آناناس زینتی»، «اریکا پالم وحشی»، «بامبو»، «برگ عبایی»، «پاندانوس»، «پیچ شمعی»، «حسن یوسف»، «خوشه آویز»، «دیفن باخیا»، «سانسوریا»، «ستاره سرخ»، «شاه بلوط گویان»، «شعله لیلی»، «فائوکاریا»، «کاریوپتریس»، «کروساندرا»، «گوشواره‌ای»، «گل خورشیدی»، «لیکو آلا اسپینوزا»، «لیندا»، «مارانتا کونورا» و «ماندویلا» از جمله گیاهان و گل‌های آپارتمانی هستند که در این کتاب به خوانندگان معرفی شده‌اند.
 
درباره «پیچ‌شمعی» یا «هویا»
پیچ‌شمعی، بومی هندوستان است و ارتفاع آن از حدود 22 تا 30 سانتی‌متر و گسترش آن به 35 تا 40 سامتی‌متر،‌ می‌رسد. «هویا» شاخه‌های تقریبا آویزان دارد و برگ‌های آن تخم‌مرغی شکل و سبز رنگ پریده است. گل‌ها از اواسط بهار تا اواخر تابستان ظاهر می‌شوند. هویا به نور متوسط، ‌گرمای زیاد،‌ آبیاری معمولی،‌ رطوبت هوای 70 تا 90 درصد و خاک قلیانی احتیاج دارد.
 
کود مورد نیاز این گیاه را می‌توان به میزان چهار گرم در لیتر هر هفته یک‌بار، از اسفند تا مرداد‌‌ماه،‌ مورد استفاده قرار داد. خاک جنگلی غنی از هورموس، برای رشد این گیاه مناسب است.
 
«سینرر» یا نوروزی
سینرر بومی جزایر قناری است و نمونه‌هایی از این گیاه در جنوب آفریقا نیز دیده می‌شود و اکنون در بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران پرورش داده می‌شود. این گیاه در ایران به‌عنوان گیاه نوروزی در رنگ‌های مختلف و اندازه‌های متفاوت وجود دارد و به‌عنوان گل یک‌ساله یا دو ساله پرورش داده می‌شود. این گیاه از جمله گیاهان ممتاز بهاری است.
 
«شمعدانی»
شمعدانی معمولا چند ساله است و ارتفاع آن‌ها در طبیعت به حدود یک تا دو متر هم می‌رسد. شمعدانی برگ‌های بزرگ،‌ کرکردار و کروی دارد. گل‌ها بزرگ و به رنگ سفید، قرمز و بنفش و به شکل گل آذین چتر ساده روی ساقه ظاهر می‌شود. تعداد زیادی از آن‌ها به‌عنوان شمعدانی‌های بذری تحت عنوان گیاهان یک‌ساله در فضای آزاد کشت می‌شوند. شمعدانی‌های کشور ما از گروه و جنس پلارگونیوم‌ها هستند.
 
این گیاه به نور زیاد، گرمای معمولی، آبیاری فراوان، رطوبت کم تا متوسط و خاک قلیایی احتیاج دارد. کود مورد نیاز شمعدانی را باید به میزان پنج گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از اردیبهشت‌ تا شهریور‌ماه مصرف کرد.
 
نخستین چاپ کتاب «نگهداری و پرورش گل‌های آپارتمانی» با شمارگان دو هزار نسخه در 320 صفحه، به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات آذربیان تبریز راهی بازار نشر شده است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده