مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آشنایی با گیاه پیچ شمعی یا مومی

پیچ شمعی یک گیاه زینتی گرم‌سیری و همیشه سبز می‌باشد. برگ‌های آن ضخیم، به رنگ سبز تیره و متقابل است؛ نوع ابلق آن نیز جود دارد. گل‌های بسیار درخشان و زیبایی داشته که به ندرت به صورت مجتمع ظاهر می‌شوند. این پیچ در کرج و تهران در گلخانه‌های گرم از طریق  قلمه تکثیر می‌شود؛ و در تابستان گل‌می‌دهد و زمستان را به حالت رکود می‌گذراند. از طرق خوابانیدن شاخه نیز می‌توان پیچ مومی را تکثیر کرد. استفانوتیس یا یاس ماداگاسکار با شاخه‌های نازک بلند و خزنده و برگ‌های نسبتا ضخیم، متقابل کشیده و گل هایی به رنگ سفید لوله‌ای‌شکل بسیار معطر، و اساپلیا با گل‌های بزرگ ستاره‌ای‌ شکل نیز از این خانواده‌ی گیاهی هستند.

 نور:

به مکانی روشن و پرنور اما به دور از تابش مستقیم آفتاب احتیاج دارد. در پاییز و زمستان نور مستقیم مشکلی ایجاد نمی‌کند. برای گلدهی به چهار ساعت نور مستقیم احتیاج دارد و در فصول کم نور میتوانید از لامپ‌های فلئورسنت در 20سانتی‌متری از آن استفاده کنید. نور مستقیم باعث سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها و خشکیدن غنچه‌ها می‌شود. نور کم هم باعث دراز شدن ساقه‌ها و فاصله برگ‌ها از هم می‌شود. برای نور مستقیم از ساعاتی استفاده کنید که نور خورشید داغ نباشد، مثل اول صبح.



 

آبیاری:
آبیاری منظم به رشد و گلدهی کمک می‌کند اما نباید اجازه بدهید که خاک، خیس باقی بماند؛ بنابراین اجازه بدهید سطح خاک خشک شده و بعد به گیاه آب بدهید. خاک خشک یا غرقابی هر دو می‌توانند باعث ریزش غنچه‌ها و عدم تشکیل غنچه‌های جدید بشوند. در زمستان هُویا یل پیچ شمعی نیاز آبی کمتری دارد و بهتر است از آب ولرم برای آبیاری استفاده بشود. رطوبت هوا هم مهم می‌باشد؛ اگر نمی‌توانید از آب بدون املاح برای غبارپاشی استفاده کنید، از ظرف آب و سنگ‌ریزه استفاده کنید طوری که گلدان روی سنگ بوده و با آب تماس نداشته باشد. دمای مناسب برای رشد این گیاه 18- 24 درجه است. اجازه ندهید دما کمتر از 16درجه بشود. در فصل سرد هم گیاه را دور از بخاری و شوفاژ قرار بدهید.

خاک :
پیچ شمعی به خاکی با زهکش مناسب احتیاج دارد. شما می‌توانید از مخلوط دو قسمت پیت ماس، یک قسمت پرلیت، یک قسمت خاک معمولی و یک قسمت خاک برگ استفاده کنید. گلدان را هر دو سه سال یک بار و نزدیک بهار تعویض کنید؛ در فصل گل‌دهی گیاه بهتر است گلدان را تعویض نکنید. برای تغذیه در بهار و تابستان هر دو هفته یک بار از کود با فرمول 10-10- 10استفاده کنید. در پاییز و زمستان هم به گیاه کود ندهید.


تکثیر:
پیچ شمعی،‌ به کمک قلمه تکثیر می‌شود،؛ کافی است قلمه‌هایی از نوک ساقه به طول حداقل 7-10سانتیمتر تهیه کنید که حداقل یک جفت برگ داشته باشد؛ این قلمه‌ها را در مخلوطی از پرلیت و پیت ماس قرار بدهید و برای اینکه خاک مرطوب باقی بمانند بروی آن پلاستیک بکشید و در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم قرار بدهید.


 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده